نقش زنان در جمع ياران امام زمان (ع)

در ادامه صحبت پيرامون مسائل مربوط به امام عصر (ع) و به دنبال بحث گذشته پيرامون ويژگي هاي ياران امام زمان (ع) در ه نگام ظهور ، به اختصار درباره ي نقش زنان در هنگام ظهور و آغاز قيام امام زمان (ع) مطالبي را تقديم شما مشتاقان ظهور حضرتش مي نماييم .
نقش زنان در سرنوشت ديني و اجتماعي ، در دين مبين اسلام ناديده گرفته نشده است . با توجه به الگوهاي قرآني و تاريخ روشن اسلامي در طول تاريخ زناني بوده اند که به خصوص درباره ي مسائل ديني و هدايت جامعه نقش اساسي داشته اند . قرآن کريم الگوهاي مثبت و منفي آنان را به عنوان نمونه مطرح مي کند ؛ در تاريخ اسلام زنان زيايد بوده اند که در کنار رسول خدا (ص) در عرصه سياست و جهاد هر نقشي براي آن ها تناسب داشت ايفاي وظيفه مي کردند . در حکومت اميرالمومنين (ع) هم ديده مي شود ، زنان مجاهدي که هم در عرصه جهاد به کارهايي که به تناسب جسمي و روحي آنان مطابقت داشت و هم عرصه هاي سياست و مبارزه ي مثبت و منفي و هم در کنار حضرت اميرالمومنين (ع) نقش هاي اساسي و حساسي را ايفا مي کردند . به همين ترتيب بر اساس روايات به هنگام ظهور امام زمان (ع) زنان نيز در کنار امام زمان (ع) به تناسب جسمي و روحي خود ايفاي نقش دارند و حضور فعال پيدا مي کنند . درباره ي نقش منفي زنان در عصر ظهور ، بر اساس رواياتي که قبلا هم مختصر به آن اشاره کردم ، آمده است که بيشترين پيروان دجال را افرادي از ميان يهوديان و بخشي از آنان را زنان تشکيل مي دهند ، در عين حال نقطه مقابل آن ، زناني هستند که به ضديت با دجال بر مي خيزند و به مبارزه با دجال مي پردازند.
تعداد زنان در ياران اوليه
بر حسب بعضي روايات ، هنگامي که امام زمان (ع) قيامش را آغاز مي کند تعداد 12 هزار نفر نيرو را از ميان مردان و 7800 نفر از ميان زنان ، نيروهاي آماده به خدمت در محضر امام زمان (ع) هستند و بر حسب روايت ديگر منقول از رسول خدا (ص) حضرت عيسي مسيح (ع) در ميان جمعيتي حاضر خواهد شد که تعدادي از آنان را زنان تشکيل مي دهند و از بهترين انسان هاي گذشته يا دوران خود بودند. روايات ديگري هم وجود دارد که از بين 313 نفر ياران خاص امام زمان (ع) 50 نفر از بانوان هستند .